poniedziałek, 18 czerwca 2012

Charakter lotu statku powietrznego - w Polsce, Rosji i USA

Wreszcie lot wojskowy - zgodnie z ustaleniami FAI i innych organizacji, do których należy Polska: każdy lot maszyny należącej do służby danego państwa (w Polsce: Siły Zbrojne, Policja, Straż Graniczna). W wypadku katastrofy, postępowanie prowadzi właściciel maszyny, ze względu na eksterytorialność takiego statku.
Służby państwa, w którym doszło do wypadku, są zobowiązane do udzielenia niezbędnej pomocy. Tak było np. w wypadku katastrofy białoruskiego Su-27 pod Radomiem (wojskowa komisja białoruska, nie polska, mimo że Białoruś należy do MAK-u - ten może badać tylko wypadki cywilne), albo Kani polskiej Straży Granicznej (na terenie Białorusi).
Oczywiście, tak jak w lotach cywilnych, mogą wystąpić wyjątki, ale umowa musi spełnić wymogi formalne (forma pisemna, dokładny opis sposobu procedowania i ew. odwołania, podpisy przewodniczących odpowiednich komisji badawczych).
Zgodnie z powyższym nie ma wątpliwości (tak też uznała komisja Millera), że lot PLF 101 był lotem wojskowym. Stąd też zasadne jest pytanie, kto i w jaki sposób zadecydował o tym, że wypadek polskiej maszyny wojskowej bada rosyjska komisja ds. wypadków lotnictwa cywilnego - MAK.

Charakter lotu statku powietrznego - w Polsce, Rosji i USA - Krzychuzokecia: "Na pierwszej linii frontu" - Salon24